Dagbog – Paris 2007

Hotel Cambrai, Paris, kl. 00.00, torsdag den 3. maj 2007
For en gangs skyld tog check-in i Kastrup Lufthavn ikke så lang tid – nok mest fordi Lica havde været forudseende og checket os ind via internettet hjemmefra. Af sted fra Kastrup lidt forsinket, men alligevel i Paris fem minutter før tid.

Da først det lykkedes os at få købt togbilletter i Charles de Gaulles-lufthavnen (vi havde simpelthen ikke mønter nok i euro til at købe dem i en automat og måtte derfor lige forbi billetkontoret), var det ikke noget problem at komme til centrum af Paris. Og da hotellet også kun lå et stenkast fra Gare de Nord, tog det heller ikke lang tid at finde derhen. Gåturen inde på stationen var længere end gåturen fra stationen til hotellet!

Efter lige at have sat vores bagage på vores lille hotelværelse, begav vi os alle fire af sted mod Montmartre, hvor vi lige tog en runde i den smukke Sacré-Coeur samt beundrede udsigten over byen. Derefter fandt vi en restaurant på pladsen for at indtage lidt aftensmad, da klokken efterhånden var blevet over otte – og maverne knurrede på os alle. Casper & Ricki havde dog lige nået at klemme en is ned inden maden. Efter maden fandt vi et sted tæt ved vores hotel og Gare de Nord, hvor vi delte endnu en flaske rødvin – og Ricki klemte lige en dessert ned.

I morgen står den på Disney, så vækkeuret er sat til kl. 7, så vi kan nå lidt morgenmad, inden togturen dertil.

Hotel Cambrai, Paris, kl. 23.00, fredag den 4. maj 2007
Efter croissanter på en café, begav vi os alle fire af sted med toget til Disneyland Paris.

Lidt i 10 ankom vi – og tilbragte så de næste 9½ time i den skønne forlystelsespark. Vi prøvede de vildeste af forlystelserne – og et par af de helt harmløse, ligesom vi så et par shows. Vi blev godt skuffede, da vi opdagede, at rutschebanen Space Mountain midlertidigt var lukket på grund af tekniske problemer. Da den senere kom op at køre igen, fik vi en tur – og blev med det samme enige om, at det måtte prøves igen. Da vi en times tid senere vendte tilbage, nåede vi dog ikke at stå i kø længe, før den igen lukkede på grund af tekniske problemer. Det var da begyndt at styrte ned, og da der så samtidig ikke var længe til parkens lukketid, foregik resten af tiden i de forskellige souvenirbutikker, der lå mod udgangen.

På vejen med toget hjem stod vi af ved Forum Les Halles for at finde et spisested. Efter at have styrtet rundt i regnen i en forgæves kamp på at finde andet end caféer, tog vi toget resten af vejen til Gare du Nord. Her tæt ved vores hotel vidste vi, at der var rigeligt med restauranter, hvor vi samtidig kunne tørre lidt.

Trods stor buffet til frokost i Disney (vi kunne have nøjes med det enorme dessertudvalg!) fik vi alligevel klemt tre retter ned hver her til aften. Vores bøffer måtte en tur tilbage på panden (tror medium betyder rå på fransk), men ellers var det lækker mad til rimelig pris. Vi er dog alle enige om, at vi må prøve at begrænse os i morgen, da det ellers ender med, at vi kan trille hjem til København på mandag.

Hotel Cambrai, Paris, kl. 00.30, søndag den 6. maj 2007
Formiddagen var sat af til en sejltur på Seinen. Da vi er lidt mere morgenmennesker end Ricki & Lica, havde vi bare aftalt at mødes tæt ved det sted, hvor båden sejlede. Så inden da nåede vi at gå lidt rundt i området omkring Bastille Pladsen på egen hånd.

Sejlturen på Seinen var ikke en helt almindelig tur, men derimod en, der blandt andet gik igennem næsten fire kilometer underjordisk kanal samt igennem et utal af sluser, der i alt flyttede båden + 20 meter op. Bådturen tog 2½ time, hvilket var lige rigeligt nok. Det var spændende at sejle ’under jorden’ og igennem sluser, men mindre end 2½ time kunne have gjort det.

Efter et kort pit stop på en café, tog vi metroen videre til Katakomberne, der nok må være den mest makabre attraktion i Paris. Der under jorden langs mange kilometer lange gange, ligger knoglerne fra ca. seks millioner mennesker!

Derfra tog vi metroen til Louvre, som vi dog nøjedes med at beundre udefra. Over Concorde Pladsen og op af Champs-Elysées, hvor vi spiste frokost – eller næsten nærmere aftensmad, da klokken var blevet omkring fem.

Næste stop var toppen af Triumfbuen (284 trin derop!)! Ligesom sidst vi var der, var vi imponerede af franskmændenes evne til at navigere i kaos: køre i bil omkring Triumfbuen! Efter den originale triumfbue, var det som at besøge en helt anden verden, da vi kom til La Défense – den nye del af Paris, hvor den nye Triumfbue ligger. En skærende kontrast til Paris´ gamle bygninger, men bestemt ikke mindre beundringsværdig!

Der med udsigt til den nye bue bag os og til den gamle foran os, sad vi og nød en flaske rødvin. Okay, der var ingen vinglas i Licas survival kit i rygsækken, men med en kniv, tog det ikke Ricki lang tid at lave et ’vinglas’ af toppen og et af bunden af en 1½ liters plastflaske.

Planen var oprindeligt at nå forbi Notre-Dame og Eiffeltårnet, men klokken nærmere sig hastig kl. 23, så i stedet tog vi tilbage til hotellet, hvor vi i lobbyen delte endnu en flaske vin, inden vi nu har besluttet os at gå til køjs.

Hotel Cambrai, Paris, kl. 00.45, mandag den 7. maj 2007
Først kl. 10 havde vi aftalt at mødes med Ricki & Lica, så inden da nåede vi en lille gåtur i området – blandt andet igennem et indendørs marked med fødevarer.

Sammen med Ricki & Lica tog vi toget til slottet Versailles. Køen til billetkontoret var enorm, men gik alligevel rimelig hurtig. Derefter skulle vi stå i kø for at komme ind (sammenlagt en times kø!), ligesom vi mere eller mindre gik i kø igennem det prangende, men meget flotte kongeslot. Inden vi forlod Versailles, spiste vi lidt frokost.

Tilbage i Paris besøgte vi Notre-Dame – og derefter måtte vi prøve det berømte Berthillon-is på Ilse St. Louis. Isen smagte lækkert, men kuglerne var små og dyre! Mens vi andre havde stået i kø ved isboden, havde Ricki fundet en vinhandler, så bagefter slog vi os ned ved bredden af Seinen med udsigt til Notre-Dame og nød det gode vejr med et glas rødvin. Denne gang i fine plastik vinglas i stedet for Rickis hjemmelavede.

Derfra gik vi forbi det udskældte Beaubourg-center, som ikke ligefrem pynter i det gamle Paris, og tæt derved fandt vi et sted at spise aftensmad. Der fik vi prøvet arrogant fransk tjenerkunst, når den er værst – men maden smagte helt fint.

Så var turen endelig kommet til Eiffeltårnet! Casper & Ricki brugte lang tid på at bekræfte hinanden i, at det ikke er fedt at være oppe i højderne – og slet ikke, når man er på vej højere op i en elevator. Men også de to kyllinger måtte beundre den fantastiske udsigt over det oplyste Paris tæt på midnat.

I dag har der jo været præsidentvalg i Paris – og fra en storskærm i restauranten, hvor vi spiste aftensmad, fandt vi ud af, at Nicolas Sarkozy er blevet Frankrigs næste præsident. Ellers har vi i dag intet mærket til valget.

På vej hjem med metroen oplevede vi, at en metrostation var blevet lukket af politiet; en anden passager i toget havde sandsynligvis været med i en demonstration, for lugten af tåregas eller peberspray hæng i luften, så det brændte i vores næser og på tungen. Og da vi ankom til ’hovedbanegården’ Gare du Nord, hvor vi bor, stod et større antal betjente og bevogtede indgangen, ligesom utallige politibiler og –motorcykler spærrede vejene. De forventer sikkert ballade, men vi oplevede heldigvis intet.