Dagbog – Berlin nytår 2023

Mitte, Berlin, kl. 21.00, onsdag den 27. december 2023
Årets Berlin-ferie startede i går aftes, hvor vi kørte direkte fra julefrokost mod færgen i Gedser til en sejltur i let bølgegang. Færgen var næsten tom, så en medarbejder havde tid til at stå og dele chokolader ud, da vi kom ombord.

Vi havde planlagt to korte ladestop på turen til Berlin. Det første stop blev lidt længere end forventet på grund af lidt tekniske problemer, men vi kom frem ud på natten, fik hurtigt redt senge, lagt det medbragte mad på køl og frys og så i seng. Vi havde glemt at slå en alarm fra på Valdemars mobil, så vi blev vækket kl. 7.45 efter lidt for få timers søvn. Men vi var friske, da vi lidt over 10 begav os afsted.

Berlin er lig med shopping, så vi startede i Primark, hvor det blev til en smule tøj til os alle tre, mens vi gik tomhændede ud af C&A. Juleferie i Berlin er også lig med julemarkeder, så det store julemarked ved det røde rådhus var næste stop. Ostepølse, halloumi-fritter og dybstegte Oreos, og så havde vi energi til at gå videre til næste julemarked. Ved det nybyggede Berlin Slot er i år julemarked inde i gården. Slottet er flot, og julemarkedet passede til. Tredje julemarked blev det stilede på Bebelsplatz (oprindeligt Gendarmenmarkt), hvor vi nåede ind inden kl. 14, hvor entreen koster penge.

Derefter var det tid til et besøg i Ritter Sport, hvor Britt og Valdemar kreerede hver sin plade chokolade, og hvor vi provianterede lidt i shoppen. Mens chokoladen størknede, besøgte vi VW’s DRIVE, der havde en udstilling om Porsches historie. Det var dog den nye ID7, som vi brugte mest tid på. Det kunne godt være vores næste bil.

Ritter Sport skrev, at ventetiden på chokolade var 40 – 60 minutter, men efter en time og et kvarter, var vores chokolade stadig ikke klar. Som undskyldning for ventetiden fik vi en plade chokolade, som ikke var blevet hentet. Hvem bestiller og betaler for en chokolade for så ikke at hente den?!

Vi tog den selvfølgelig på gåben tilbage igen – med et smut gennem julemarkedet ved det røde rådhus, hvor Valdemar og Britt lige spiste et langosbrød med kanelsukker.

Valdemar blev hjemme i lejligheden, mens vi handlede i den nærliggende Edeka og Netto. Selvom vi bl.a. havde købt ind til aftensmaden (biksemad med rester af julemaden), valgte vi alligevel at tage ud at spise. Vi er totalt vanemennesker, når vi er i Berlin, så aftensmaden blev pizzaer på den italienske restaurant i Alexa, hvor vi har spist flere gange før.

Tilbage her i lejligheden har vi smagt på noget af alt det slik, som vi har købt. Vi går aldrig ned på sukker!

Mitte, Berlin, kl. 21.45, torsdag den 28. december 2023
Vi synes ikke, at vi fik shoppet så meget i går, men i dag forventede vi så at tage revanche. Vi havde nemlig planlagt at køre til det store outlet mall lige uden for Berlin. Valdemar fik lov at bestemme morgenmaden, så den blev indtaget på McD på turen derud. Vi bruger som udgangspunkt aldrig bilen, når vi er i Berlin, men bevæger os rundt til fods eller med offentlige transportmidler. Derfor var det en lidt anderledes oplevelse at køre gennem byen og se nogle af de mange seværdigheder fra en anden vinkel.

I outlet mall’et fik vi besøgt mange butikker, men det blev ikke til helt så mange køb. I G-Star fandt vi endelig jeans, der passede Valdemars lange, tynde krop, så han blev plaget med at prøve flere par. Han er ikke vant til, at bukserne passer i livet, så det faktisk er nødvendigt at åbne knap og lynlås for at få dem af og på. Det tungeste indkøb blev hos Lindt, så nu har vi chokoladekugler til et stykke tid.

Også frokosten blev lige som morgenmaden efter Valdemars smag – nemlig Five Guys, der laver gode burgere. Britt måtte bare smage en milkshake med bacon. Desværre var baconen ikke knust godt nok, så de fleste stykker var for store til at komme op gennem sugerøret, og så smagte det mest blot af en kedelig vaniljemilkshake. Men peanutbutter-milkshake kan stadig anbefales!

På turen tilbage mod centrum af Berlin midt på eftermiddagen gjorde vi holdt ved Motorworld Manufaktur Berlin – et sted, hvor der både sælges og repareres biler fra både Lamborghini, Bentley og Aston Martin.

Tilbage i lejligheden fik Valdemar igen lov at blive hjemme (mod lovlig at læse lidt i en bog og ikke kun kigge på en skærm), mens vi gik ud for at kigge på vintertøj til vores påskeferie til Grønland. Det blev ikke lige til tøj til Grønland, men vinterjakke til både Casper og Valdemar blev købt i Galeria.

Efter at have spist ude til både morgen og frokost, havde vi besluttet at spise hjemme i lejligheden. Som altid i juleferien har vi fået rester med fra julemaden til en gang biksemad – endnu en Berlin-tradition. Efter maden spillede vi vores nyindkøbte Rubik’s spil, og derefter gik vi en kort tur. Vi sluttede i supermarkedet, hvor vi fik købt en del til maden nytårsaften.

Selvom vi for flere måneder siden bestilte flybilletter til sommerferien til Australien, mangler vi stadig at booke flere hotelovernatninger til turen. Forleden fandt vi ud af, at vi faktisk er lidt sent ude, når det gælder overnatninger i The Red Centre, så det skulle gøres i aften – eller det var planen. Tekniske problemer på hjemmesiden (uanset hvilken skærm vi brugte) betød, at vi stadig ikke har fået booket. Det ender måske med, at vi har flybilletter og bil, men intet sted at overnatte.

Mitte, Berlin, kl. 21.00, fredag den 29. december 2023
Vi må indrømme, at vi til denne Berlin-ferie ikke har planlagt meget sightseeing. Vi har dog altid et mål om, at vi på hvert besøg i Berlin skal besøge/se noget nyt. Derfor startede vi dagen med at besøge landsretten. Det lyder måske ikke som den oplagte seværdighed, men bygningen er virkelig et besøg værd. Vi skulle lige igennem sikkerhedskontrollen: metaldetektor, af med bælte og ur og så videre… Derefter havde vi adgang til bygningen, hvor forhallen mest mindede om en overdekoreret lagkage i mange lag.

Fra landsretten gik vi videre til C&A, hvor vi i går havde set et par skibukser, som vi gerne ville købe til Valdemar. Nej, vi skal ikke på skiferie, men jo en tur til Grønland til vinterperioden, så varmt tøj er nødvendigt. Efter shopping tog vi den på gåben til Mall of Berlin for mere shopping. Vi benyttede os af food courtens muligheder og købte frokost fra tre forskellige steder. Efter lidt mere shopping, tog vi den igen på gåben tilbage mod lejligheden. På julemarkedet ved Berlin-slot, hvor vi i går kun besøgte gården (fordi vi ikke havde opdaget, at julemarkedet fortsatte på den anden side), delte vi et snoet brød med kanelsukker, og på julemarkedet ved det røde rådhus købte vi kandiserede vindruer med tilbage til senere indtagelse.

Efter at have læsset alt det indkøbte tøj af i lejligheden, gik vi afsted igen. Også i dag fik Valdemar lov at blive i lejligheden. Mon han overhovedet læser de mindst 20 minutter, som er aftalen? Skibukserne, som vi købte i morges, blev returneret, da vi havde fundet et andet par i Mall of Berlin – bedre størrelse og endnu billigere. Da vi opdagede, at Valdemar havde ringet, og han ikke tog telefonen, da vi ringede tilbage, gik vi tilbage til lejligheden. Krisen var dog blot, at han ikke kunne få de kandiserede vindruer ud af posen… Vi begav os derfor afsted igen til supermarkedet Kaufland, hvor vi fik købt næsten alt det, som vi manglede til nytårsaften. Vi har planlagt både en hovedret og dessert, der ikke kræver den store madlavning fra vores side, men til gengæld skal der købes en masse tilbehør. Selvom priserne nok også er steget her i Berlin, synes vi dog stadig, at madvarer generelt er meget billigere end derhjemme.

Ingen tur til Berlin uden indisk mad! Vi spiste derfor på vores lokale indiske restaurant, inden dessert fra McD i Alexa. Et smut i Edeka nåede vi også, så nu har vi rigeligt med mad og drikke til søndag aften.

Vi har her til eftermiddag haft en smule regn. Vi håber på tørvejr i morgen, så vi kan komme ud og opleve noget uden at blive alt for våde…

Mitte, Berlin, kl. 21.30, lørdag den 30. december 2023
Det korte besøg i landsretten i går var ikke helt nok til at tælle for at have set noget nyt i Berlin, så i dag ville vi besøge Teufelsberg. Turen dertil var en god halv times gåtur fra nærmeste station gennem skoven og op ad bakke – nogle steder godt mudret og med væltede træer som forhindringer over stien, men det var hele turen værd.

På toppen af Teufelsberg ligger nemlig resterne af en amerikansk lyttestation fra den kolde krig – bygget på murbrokker fra 2. verdenskrig. Det elektriske udstyr er for længst fjernet efter murens fald, men bygningerne, og resterne af de store kupler, der indeholdt radarer, består stadig. Stedet er nu en evigt skiftende udstilling af street art – det ene maleri mere imponerede end det andet.

Ned ad Teufelsberg igen var det med endnu flere forhindringer, da vi valgte at gå til en anden togstation. Valdemar er vild med stier med forhindringer. Vi tog toget til centrum, hvor M&M’s World var første stop. Frokosten spiste vi på julemarkedet ved Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche, og efter at have været i nogle butikker på Kurfürstendamm – dog uden at købe noget – delte vi en milkshake, inden vi tog toget tilbage til lejligheden. Vi nåede lige en omgang af vores nye spil samt lidt forberedelser til i morgen aften, før vi var på gaden igen. Vi havde nemlig aftalt at mødes med Susanne, Brian og Sebastian ved Fjernsynstårnet og spise aftensmad sammen. I mørket med alle menneskerne ved foden af Fjernsynstårnet var der lidt ’Find Holger’ over det, men vi fandt hinanden.

Vi spiste på en restaurant, som vi har besøgt adskillige gange, når vi har været i Berlin. Menukortet er omfattende, at det kan være svært at vælge. Casper var dog ikke i tvivl: curry wurst nachos. Brian blev også fan af retten.
Efter aftensmaden gik vi en tur igennem julemarkedet ved det røde rådhus. Vi havde oprindeligt læst, at i dag var sidste åbningsdag, men ifølge skiltet ved indgangen perioden er åbenbart blevet forlænget til 7. januar – positiv overraskelse. Vi delte et snoet brød med kanelsukker, mens vi var det hele rundt igen igen. Altid hyggeligt!

Efter at have sagt på gensyn på stationen til Susanne, Brian og Sebastian var det blot tilbage til lejligheden. Snart er vi på vej i seng…

Mitte, Berlin, kl. 9.30, mandag den 1. januar 2024
Berlin har mange seværdigheder at byde på, og nogle er værd at genbesøge. Derfor havde vi sammen med Susanne, Brian og Sebastian booket tid til besøg i kuplen på Rigsdagsbygningen.

Bookingen oplyste, at vi skulle møde senest kl. 9.45, når vi havde booket tid til besøg kl. 10, og vi stod klar allerede kl. 9.30. Men personalet skulle åbenbart bruge tid på at pynte op til nytår med serpentiner, så vi måtte pænt vente med at blive lukket ind til kl. 10. Efter registrering og sikkerhedskontrol kom vi som det første hold med den store elevator til kuplens bund. Vi brugte god tid på at gå til toppen og beundre det flotte bygningsværk og udsigten over Berlin.

Fra kuplen gik vi videre til Brandenburger Tor, der naturligvis var spærret af og klar til aftenens nytårsfest, og derfra videre til mindesmærket for de myrdede jøder, hvor vi i ’labyrinten’ forgæves ledte efter en indgang til museet (som dog nok kun var et infocenter) under mindesmærket. Vi fandt nu adskille nødudgange, men inden indgang.

Ved det lille julemarked på Postdamer Platz måtte vi konstatere, at der ikke var noget spiseligt, der fristede til frokost. Vi valgte derfor at sige på gensyn til Susanne, Brian og Sebastian, der begav sig mod deres hotel, mens vi tog U-bahnen hjem.

Ved det røde rådhus var julemarkedet endnu ikke åbent, så frokosten endte med at blive McD og döner kebab som take away fra stationen. Naturligvis var vi også lige forbi Dunkin’ Donuts. Resten af eftermiddagen brugte vi på de sidste forberedelser til nytårsfejringen og på en slapper.

Kl. 17.30 hentede vi Susanne, Brian og Sebastian ved den nærmeste U-bahn, så vi alle var klar med velkomstdrinks og snacks til Dronningens nytårstale. Talen blev lidt mere interessant end forventet med Dronningens udmelding om at abdicere.

Hovedretten stod på raclette og fondue, som åbenbart også er en klassiker nytårsaften i Tyskland. Kl. 21 gik vi en tur – dels for at fyre vores lille batteri og fontæne af, og dels for at opleve det omfattende fyrværkeri, der allerede var i gang i byen. Vi er sikre på, at alle kunne se, at vi var turister. Vi havde nemlig alle sikkerhedsbriller på, hvilket er et meget usædvanligt syn her i Berlin. Der fyrer selv små børn fyrværkeri af uden sikkerhedsbriller.

Også desserten blev raclette med kagedej og fyld i mange forskellige kombinationer. Det tog tid at smage sig igennem alle mulighederne med frugt, slik og kiks. Der var derfor mindre end en time til årsskiftet, da vi blev færdige med desserten. Ved midnat gik Berlin som ventet helt amok i fyrværkeri, og vi valgte derfor at nyde det hele inde fra stuen. Vi følte os simpelthen ikke helt trygge ved at begive os ud i det, der mest mindede om en krigszone.

Da Susanne, Brian og Sebastian kl. 3 tog afsted for at finde en rute hjem uden om de mest skumle stationer, valgte Casper at se Die Hard 4, der var i fjernsynet, mens Britt gik i gang med at rydde stuen. Klokken blev derfor halv fem, førend vi sov. Kl. 9 var Valdemar vågen (selvom han var vågen til kl. 2 i nat), så nu er vi oppe og overvejer, hvad vi skal få dagen til at gå med…

Mitte, Berlin, kl. 20.00, mandag den 1. januar 2024
Resten af kagedejen fra desserten i går blev i morges omdannet til en stor portion pandekager, og nogle enkelte af dem spiste Britt og Valdemar til morgenmad. Ren luksus! Derefter omdannede Britt resterne fra hovedretten til en stor gang gryderet. Klokken blev derfor næsten 12, førend vi kom ud ad døren.

Det er altid nemmest at have et mål, når man skal gå en tur. Vi har flere gange besøgt East Side Gallery, men nu satte vi North Side Gallery som målet for vores gåtur. Ligesom sidste år var gaderne omkring os fyldt med fyrværkeriaffald. I går lød det som en krigszone, og i dag lignede det en! Ved fjernsynstårnet havde der dog tydeligvis allerede kørt en fejebil og taget det værste affald.
Vi besøgte mindesmærket ved Bernauer Straße, hvor vi endnu en gang læste om de mange, der mistede livet under deres flugt fra Østberlin til Vestberlin. Det er nogle år siden, at vi sidst besøgte stedet, så Valdemar kunne ikke huske det, og jo ældre han bliver, jo mere forstår han af Berlins uhyggelige historie.

Hvor East Side Gallery er en række flotte kunstmalerier på rester af den oprindelige Berlin-mur, er North Side Gallery mere skiftende traditionel graffiti malet på et plankeværk, der løber langs med den nu fjernede mur. Et maleri var dateret i går, og på bagsiden kunne vi høre og lugte en graffitimaler, der var i gang med spraydåser.

Gåturen tilbage gik over Museumsøen til julemarkedet ved Berlin Slot, hvor vi delte et langosbrød med skinke, ost og creme fraiche. Julemarkedet ved det røde rådhus var næsten også lige åbnet, da vi nåede dertil, så Valdemar og Casper delte lige en käse krainer.

Midt på eftermiddagen var vi hjemme igen med 15.000 skridt i fødderne. Vi trængte alle til en slapper efter lidt for lidt nattesøvn. Til aftensmad spiste vi rester: gryderet og kartoffelmos lavet af resten af bagekartoflerne. Og så fik vi spist de donuts, som vi ikke fik spist til champagnen kl. 12. Susanne, Brian & Sebastian havde nemlig taget kransekage med, som jo ikke er til at opdrive her i Berlin.

De fem gange, hvor vi tidligere har holdt nytårsaften i Berlin, er vi alle gangene rejst hjem 2. januar. Vi er nu rigtigt glade for, at vi denne gang har en ekstra dag hernede. Vi har en aftale om at spise morgenmad med Susanne, Brian og Sebastian, ligesom vi jo mangler en gang chokoladefondue. Og mon der så ikke også bliver tid til lidt shopping eller et besøg på et julemarked?

Mitte, Berlin, kl. 21.30, tirsdag den 2. januar 2024
Da Susanne, Brian og Sebastian kom herhjem nytårsaften, fortalte de om den lidt skumle station, hvor de skiftede tog. I morges var det så vores tur til at skifte på samme station på vej til morgenmaden. Og den var skummel! Tre sikkerhedsvagter, som åbenbart er fast bestanddel af stationen, var oppe at slås med en højtråbende, påvirket mand. Vi skyndte os videre til næste tog!

Kl. 9 havde vi en aftale med Susanne, Brian og Sebastian på en morgenmadsrestaurant, og morgenmad fik vi! Kæmpe portioner af lækker morgenmad, så vi alle måtte levne. Det var ikke muligt at bestille bord, så vi havde aftalt at mødes allerede kl. 9, og godt for det, for kort efter var der fyldt op, selvom det ikke ligefrem var en lille restaurant.

Vi har stort set været sluppet for regn på denne ferie, men i dag var der altså dømt gråvejr og regn hele dagen – om end ikke kraftigere end, at vi var friske på at gå. Både vi og Susanne, Brian & Sebastian havde planer om at shoppe. Efter den første butik lavede vi dog en aftale om at mødes ved Ritter Sport i eftermiddag – og så fortsatte vi hver vores shoppetur.

Selvom vi lige havde undervurderet afstanden til Ritter Sport, valgte vi at gå dertil i småregn langs de store ambassader og Tiergarten for at mødes med Susanne, Brian & Sebastian som aftalt. Vi fik igen lavet vores egne Ritter-kreationer samt købt ’et par’ plader mere. Næste sted havde vi heldigvis booket bord (selvom vi lige havde overset i mailen fra stedet, at vi faktisk skulle bekræfte bookingen). Ved Rausch Schokoladenhaus var der nemlig også kø for at få et bord. Endelig fik Britt og Valdemar chokoladefondue, som også er blevet en af de mange traditioner her i Berlin.

Efter at have hentet vores chokolader hos Ritter Sport, var det tid til at sige tak for dejligt selskab til Susanne, Brian & Sebastian. De skal også hjem i morgen, men med en senere færge end os. Det har været rigtigt hyggeligt at dele ’vores’ Berlin med gode venner. Fortsat i støvregn gik vi videre forbi julemarkedet ved slottet og lige et smut igennem det store julemarked. Selvom vi besøgte flere butikker, fik vi dog ikke købt mere end det tøj, som Britt købte i formiddags.

Valdemar fik lov at bestemme aftensmaden – og valgte faldt ikke overraskende på käse krainer på julemarkedet. Til vores store stolthed klarede Valdemar selv bestillingen på tysk! Et langosbrød blev det også til, inden vi på vejen hjem købte milkshakes på Five Guys. Nej, ingen bacon-shake denne gang.

Vi er nu begyndt at pakke, og der er lidt mere, der skal med hjem, end vi havde med herned. En masse tøj (noget til os alle tre), et par sko til Britt og så slik og chokolade i kilovis! Vi går aldrig ned på sukker!!

Vækkeuret bliver sat til at ringe meget tidligt, da planen er at tage et kombineret morgenmads- og ladestop på vejen mod færgen.