Ebeltoft – dagbog

Øer Strand, Ebeltoft, kl. 18.30, lørdag den 8. maj 2021
Vi startede ferien med tidlig afgang fra Mormor, hvor vi havde været siden i går. Trods vejarbejde, der betød en længere omkørsel ad små landeveje, var vi meget tidligt på den. Inden færgeafgangen nåede vi derfor en gåtur på spidsen af Sjællands Odde. Valdemar syntes, at det blæste for meget, så det blev bare en kort gåtur på det militære område.

Vi har ikke tidligere prøvet at sejle med en af de store katamaran-hurtigfærger, så vi var lidt imponerede, da den kom sejlede. Indefra var den meget speciel og meget ulig færgerne, som vi er vant til fra turene til Berlin.

Vi blev forleden ringet op af Dancenter, der fortalte, at sommerhuset ikke var udlejet, så vi kunne komme ind tidligere. Derfor var klokken blot 11, da vi hentede nøglen. Efter at have provianteret i rigelige mængder i Føtex, nåede vi frem til sommerhuset omkring middag.

Sommerhuset ligger på en 3300 kvm. stor grund i første række til vandet. Grunden er bare en stor græsplæne – perfekt til fodbold. Indvendigt er sommerhuset ikke lige vores stil. Her er fyldt med pyntegenstande og billeder, der stikker i alle mulige stilretninger. Men her er, hvad vi skal bruge, hvilket bl.a. inkluderer en stor pool og spabad. Sidstnævnte var dog kun 23 grader, så vi fik hurtigt skruet op for temperaturen, så det er klar til brug senere.

Mens Casper pakkede ud, gik Britt og Valdemar på jagt efter de tre forbrugsmålere, der skal aflæses ved ankomst, og derefter blev det tid til lidt frokost. Selvfølgelig skulle vi bagefter en tur i poolen og spabadet, der var blevet lidt varmere.

Midt på eftermiddagen gik vi en tur i området. Vi bor lige ved vandet og tæt ved Øer Strand Maritime Ferieby, hvor vi startede med at passere slusen. Øer Havn er den eneste havn i Danmark, hvor man skal igennem en sluse for at komme ind i havnen. Vi kiggede på de farvestrålende ferieboliger og de store både i havnen. Valdemar nåede også lige en tur på legepladsen. På turen hjem fik vi forvildet os ind på en smal sti igennem nogle buske. Da vi endelig fandt ud, opdagede vi, at vi stort set var kommet tilbage til der, hvor stien startede. For ikke at komme på flere omveje fulgte vi den store vej tilbage til sommerhuset.

Mens Britt lavede pizza til aftensmad, spillede Valdemar og Casper fodbold. Trods den store græsplæne lykkedes det alligevel Valdemar at sparke bolden ind til naboen.

Vi plejer normalt ikke at skrive dagbog på ferier inden for landets grænser, men Valdemar syntes, at vi skulle gøre en undtagelse. Derfor startede vi på dagens dagbog efter maden. Skrivningen blev dog lige afbrudt, da Valdemar og Casper skulle nå endnu en tur i poolen. Efterfølgende kom udfordringen med at uploade billeder til dagbogen på hjemmesiden. Internetforbindelsen her i huset er simpelthen elendig, så det er godt, at vi holder ferie og ikke har planlagt hjemmearbejde og hjemmeskole i løbet af den kommende uge, som sidst vi var i sommerhus.

Vejrudsigten for Ebeltoft har ændret sig dagligt her den sidste uges tid, hvor vi har kigget – og den har været våd og blæsende. I dag ser vejrudsigten endelig lovende ud – og vi krydser fingre for, at vejret de kommende dage bliver lige så godt som i dag, og som vejrudsigten forudsiger.

Øer Strand, Ebeltoft, kl. 20.00, søndag den 9. maj 2021
Selvom vi havde planlagt at lave brunch, skulle Valdemar lige have lidt morgenmad, da han vågnede. Det er Mors Dag, og Valdemar havde i skolen lavet en fin gave: et flot hjerte. Lidt senere stod den så på lækker brunch med friskbagte kanelsnegle, æg, bacon, pølser, yoghurt, frugt og meget andet lækkert! Valdemar havde lavet et menukort. Mens Britt efterfølgende ryddede af bordet, tog Valdemar og Casper en tur i poolen.

Som den store hybridfærge kom ind, gik vi en tur ved vandet, inden vi kørte mod centrum af Ebeltoft. Vi havde i går talt om, at vi skulle planlægge vores besøg i Ebeltoft, så vi undgik et færgetræk – og alligevel hang vi i en lille kø det sidste stykke mod Ebeltoft Havn.

Vi startede med et besøg på glasmuseet, der lige i øjeblikket tilbyder gratis entré. Imponerende glaskunst inde og ude – og et besøg på glasværkstedet, hvor der blev arbejdet – og så var vi ude igen. Det var flot at se, men vi er da glade for, at vi ikke skulle betale de 120 kr. pr. person, som entréen normalt koster.

Fra glasmuseet gik vi til legepladsen, videre igennem lystbådehavnen og derfra op igennem byens hyggelige gamle centrum, hvor vi holdt pause ved ParadIs med udsigt til det gamle rådhus. Videre gennem gågaden, en tur i Kvickly og så tilbage til havnen, hvor vi så Fregatten Jylland lidt på afstand.

Tilbage i sommerhuset tog Valdemar og Casper endnu en tur i poolen. I morges var det kun Valdemar, der spiste kanelsnegl, så her til eftermiddag var der kagepause – nu med glasur. Så havde vi energi til endnu en gåtur – denne gang langs stranden og tilbage gennem sommerhusområdet. Mens Britt lavede aftensmad, spillede Valdemar og Casper igen en gang fodbold.

Efter aftensmaden tog vi alle tre en tur i poolen. Vandet i poolen var blevet noget køligt, så Britt hoppede hurtigt op i spabadet, der til gengæld nu var rigelig varm. Valdemar syntes, at spaen var alt for varm, men kom da op i til sidst.

Selvom vi havde spist is tidligere i dag, var der også plads til en ispind her til aften. I går købte vi nemlig fire pakker is i Føtex, og dem skal vi jo nå at spise. Det kræver mindst en is pr. person om dagen. I morgen vil Valdemar gerne have to is.

Øer Strand, Ebeltoft, kl. 19.30, mandag den 10. maj 2021
Sent i går aftes stod vi og så utallige lyn over bugten, og tidligt i morges lynede og tordnede det voldsomt, mens det stod med ned skybrudsstyrke. Som vejrudsigten havde forudsagt, klarede det heldigvis op, så vi ikke behøvede at lave om på dagens planer.

Valdemar skulle lige have klaret lidt læsning – det er trods alt en skoledag. Derefter tog vi afsted til Ree Park, der ligger små 25 minutters kørsel herfra. Da vi kom ind, startede vi med at tage en tur på Land Rover Safari – en køretur over den afrikanske savanne mellem strudse, giraffer og diverse antiloper. En enkelt hannæsehorn var der også.

Næsehornet var en gang blevet bidt i numsen af en zebra – og næsehornet bar nag. Det betød, at zebraerne nu ikke kunne være i anlægget samtidig med hannæsehornet, da den jagtede dem. Så zebraerne kommer først ud om eftermiddagen, hvor hannæsehornet har byttet plads i anlægget med hunnæsehornet.

Efter safarien gik vi lidt rundt og kiggede på dyr, inden vi tog toget ud over den nordamerikanske prærie, hvor bl.a. store bjørne og små præriehunde passerede skinnerne. Bagefter var det tid til madpakker, inden vi gik parken rundt. Dyrene har masser af plads i de store anlæg, men det betød også, at de kunne være svære at finde. Flere gange kom vi forbi anlægget, hvor der skulle være en fiskekat. Vi fandt den aldrig. De sødeste dyr var de små røde pandaer og lemurerne, der kom helt tæt på os. Den ene røde panda havde kun et enkelt øje. Sidste stop i parken var souvenirshoppen, hvor Valdemar selvfølgelig fik en bamse med hjem: en rød panda, der fik navnet Smoothie efter den ispind, som Valdemar fik samtidig.

Da vi kom hjem, og Valdemar havde lavet lidt matematiklektier, tog Valdemar og Casper en tur i poolen, mens Britt slappede foran fjernsynet. Gåturen før aftensmaden blev udskudt, da det begyndte at regne. Efter aftensmaden regnede det endnu mere, så i stedet tog Valdemar og Britt en tur i poolen, mens Casper slappede foran fjernsynet. I mens sad Smoothie på en taburet og kiggede ud på poolen. I poolen blev modstrømsanlægget prøvet for første gang. Det var hårdt, men sjovt at svømme mod strømmen.

Det var Valdemars idé at skrive dagbog på denne ferie, men allerede i dag har han mistet interessen til at være med til at skrive den: ”Jeg kan jo bare læse den på min tablet…” Da vi efterfølgende læste dagbogen sammen, havde Valdemar dog et par tilføjelser.

Øer Strand, Ebeltoft, kl. 20.00, tirsdag den 11. maj 2021
Vi startede dagen med morgenmad, hvorefter vi kørte til Ebeltoft. Vi ville egentlig gå en tur, men da det regnede, startede vi med et besøg i Føtex. Derfra kørte vi til det lokale testcenter, hvor Casper og Britt skulle have fornyet coronapassene. Det regnede fortsat, så bagefter kørte vi tilbage til sommerhuset igen efter en meget kort gåtur i lystbådehavnen.

Vi nåede alle tre en tur i poolen lige før frokost. Ved middagstid var det klaret lidt op i vejret, så vi kørte tilbage til Ebeltoft for at gå en tur. Vi besøgte bl.a. flere glasbutikker og værksteder på jagt efter et lille glasæble, som Valdemar rigtigt godt kunne tænke sig. Vi håbede at finde en mindre og lidt billigere udgave end dem, som vi så på glasmuseet forleden. I et butiksvindue fandt vi faktisk nogle fine små glasæbler, men butikken havde desværre lukket.

På en café havde vi svært ved at vælge mellem de mange forskellige luksusflødeboller, men vi fik da valgt tre forskellige, som vi tog med hjem, og i en vin- og spiritusbutik fik Casper fyldt en kurv med forskellige specialøl. Et besøg hos Mols Bolcher blev det også til. Valdemar havde fået is hos ParadIs, da vi gik igennem byen, så han kunne ikke spise flødeboller, da vi kom hjem. Vi andre havde dog ingen problemer med at spise de tre flødeboller med henholdsvis pink grape, skildpadde & karamelchokolade samt chokolade med saltkringler & browniebund. Mums!

Sidst på eftermiddagen gik vi en tur på en times tid rundt om Øer Maritime Ferieby. Det regnede ikke, da vi tog afsted, men vi nåede ikke mere end et par hundrede meter, førend det begyndte at regne, og det mest af turen foregik derfor i småregn. Vi håber virkelig på lidt bedre vejr de kommende dage!

Mens Britt lavede aftensmad, var Valdemar og Casper endnu en gang i poolen…

Vi krydser nu fingre for, at resultatet af formiddagens PCR-test kommer så tidligt, så vi kan komme afsted i morgen til Aarhus, hvor vi gerne vil besøge Den Gamle by.

Øer Strand, Ebeltoft, kl. 20.30, onsdag den 12. maj 2021
Forleden gav det kraftige regnvejr os en mindre sø i baghaven, hvor to ænder er flyttet ind. Til morgen havde vi nu også en stor sø på græsplænen foran huset som følge af endnu en nat med kraftig regn og torden.

Vores negative testsvar var heldig kommet tidligt i morges, så straks efter morgenmaden kørte vi til Aarhus. Vi nåede et lille smut ind i Botanisk Have, inden vi kl. 10 blev lukket ind i Den Gamle By. Vi havde stort set Den Gamle By for os selv. Selvfølgelig skulle vi købe lidt i den gamle bager… Vi må indrømme, at den nye del – forestillende 1974 – var den sjoveste del, for der kunne vi jo genkende flere ting – primært fra vores bedsteforældres hjem. Der er møbleret i alt otte lejligheder. Det var dog det sidste, som vi gik igennem, så Valdemar var begyndt at kede sig lidt.

Efter et par timer havde vi været det hele i gennem og valgte en udgang direkte ind i Botanisk Have. Der gik vi en tur igennem væksthusene, der udover planter også indeholdt sommerfugle. Når vi nu var i storbyen, benyttede vi os af muligheden for at spise en sen frokost på McDonalds. Vores hjemmesmurte madpakker må holde sig. Okay, Casper var ikke helt på toppen og foretrak faktisk en rugbrødsmad fremfor fastfood.

Midt på eftermiddagen var vi tilbage i sommerhuset. Trods protester fik Valdemar lavet lidt dansklektier, hvorefter Valdemar og Britt smuttede en tur i poolen. Sidst på eftermiddagen gik vi en tur ned på stranden, hvor vi bl.a. så flere lilla søstjerner og en vandmand. Vi fandt også ud af at træde på tørret tang på stranden har samme effekt og lyd som at sprænge boblerne i bobleplast.

Aftensmaden blev en god biksemad af resterne fra de seneste dages aftensmad. Selvfølgelig nåede Valdemar og Casper en tur i poolen efter maden. En pooltur om dagen er jo ikke nok…

Øer Strand, Ebeltoft, kl. 20.30, torsdag den 13. maj 2021
Straks efter morgenmaden gik vi en tur langs vandet ud til færgehavnen. Der stod vi i første række og så den store katamaranfærge lægge til, hvilket var meget imponerende. Efter en lille halvanden times gåtur var vi tilbage i sommerhuset. Det blev dog kun for et kort øjeblik, da coronapassene skulle fornyes. Vi holder os stadig fra kviktest, så det er nødvendigt med test hver anden dag med svartiderne i mente.

Efter test ved havnen parkerede vi i centrum og gik en tur igennem gågaden. Selvom det er Kr. Himmelfartsdag, var alle butikker åbne, og der var masser af mennesker på gaden. I tirsdag var der nærmest dødt. Butikken med det lille glasæble, som vi så forleden, havde heldigvis åbent. Ekspedienten fortalte, at hun desværre ikke havde flere små røde æbler tilbage, hvilket ærgrede Valdemar ret meget, da det netop var det, som han godt kunne tænke sig. Heldigvis kunne vi konstatere, at ekspedienten havde glemt æblet i udstillingen – og så var Valdemar glad igen.

Vi spiste frokost på en café i gågaden (masser af fisk), og Valdemar fik efterfølgende en boblevaffel med soft ice, mens Britt måtte genbesøge flødebollecaféen fra forleden. I dag havde de helt nye smagsvarianter, så Britt måtte simpelthen købe to forskellige med hjem: en med nougat og marcipan og en med Kinder-chokolade.

Sidste stop var Kvickly, hvor vi fyldte en kurv med en masse forskellige øl fra Ebeltoft Gårdbryggeri. Vi havde egentlig planlagt at besøge selve bryggeriet, men umiddelbart har de pt. kun åbent for drive in-salg af hele kasser – og vi syntes trods alt, at det var lige i overkanten at købe 20 ens øl. Så hellere købe 11 forskellige i Kvickly.

Selvfølgelig stod den på svømning og leg i poolen og en tur i spabadet, da vi kom tilbage i sommerhuset. Aftensmaden blev bare rugbrødsmadder – bl.a. med en fiskefrikadelle fra Caspers frokost på caféen. Græsplænen udenfor er stadig ret våd, så Valdemar og Casper var nødt til at spille fodbold nede i den anden ende af haven, der ligger en smule højere. Skønt med egen fodboldbane i (næsten) fuld størrelse.

Efter fodbold gik vi igen en tur – først ned til slusen og derefter ned til stranden. Vi holdt øje med et par sejlbåde langs kysten, og da den ene drejede ind mod kanalen til slusen, skyndte vi os mod slusen. Valdemar og Britt småløb det sidste stykke og nåede frem til slusen, netop som skibet sejlede ind i den. Endelig fik vi set et skib sejle igennem slusen. Derfor endte aftenens gåtur med at vare en times tid, hvilket var lidt længere end planlagt. Vejret var dog perfekt til aftengåtur: helt vindstille og med en lille opklaring i skyerne.

Casper og Valdemar gjorde efter gåturen igen et indhug i fryserens ispinde, mens Britt spiste en af de lækre gourmetflødeboller (og håber, at den anden kan holde sig til i morgen). Vi skal ikke gå ned på sukker!

Øer Strand, Ebeltoft, kl. 19.30, fredag den 14. maj 2021
Området her ligger jo faktisk i Nationalpark Mols Bjerge. Derfor havde vi besluttet, at vi her på vores sidste hele feriedag skulle se lidt mere af nationalparken. Vi havde lavet en rute med flere stop og kørte afsted kort efter morgenmaden.

Rutens første stop var ved Agri Baunehøj, der med sine 137 meter er det højeste punkt i Mols Bjerge. Fra parkeringspladsen var der blot nogle få hundrede meter op til toppen. Det var diset i vejret, så udsigten kunne være bedre, men lidt kunne vi da se. Næsten stop var ved Porskær Stenhus, der er Danmarks største runddysse, og derfra videre til Mols Organics fabriksbutik, hvor vi købte rigeligt af deres økologiske delikatesser som marcipanbrød og nougat.

Fra den ubemandede fabriksbutik kørte vi videre til Kalø Slotsruin. Valdemar peb noget over den 1½ km. lange gåtur fra parkeringspladsen – bl.a. over den 500 meter lange dæmning med den ret så ujævne stenbelægning. En lille marcipanbrød fra Mols Organic blev brugt som lokkemad Selvom der kun var ruiner tilbage, kunne vi godt forestille os borgens størrelse og spektakulære beliggenhed på den lille ø.

Vi fortsatte turen med stop ved Jagtslottet, hvor nationalparkens administration nu ligger. Vi parkerede ved, hvad der viste sig at være Kalø Gods – nu en del af Aarhus Universitet. På den anden side af vejen er kun den store kornlade tilbage. Laden så mørk og tom ud, men da vi gik indenfor, tændte lyset, og den store bygning viste sig at rumme en udstilling om området – bl.a. med en fortælling omkring ’bålet’ med historien om den svenske Gustav Vasa, der sad fanget på Kalø Slot. Sidste stop på vores tur var ved Ørnbjerg Mølle, hvorefter vi kørte hjem til sommerhuset. Det blev en rundtur på ialt ca. 60 km., der med alle stop og små gåture tog godt 4 timer.

Da Casper og Valdemar efter frokost var i poolen, fandt vi ud af, at vi havde haft besøg af tekniker til poolen og spaen. Ifølge den efterladte seddel havde han blot kontrolleret vandkvaliteten, men vandet i spaen var koldt – og selvom vi skruede op, blev den ikke varmere. Han må have slukket for et eller andet – og glemt at tænde igen. Altså ingen tur i spaen her på vores sidste feriedag, hvilket vi er godt irriterende over.

Sidst på eftermiddagen klarede det op i vejret, og vi svedte derfor en del på vores gåtur. Vi gik igen hen til slusen ved Øer Havn og så flere skibe sejle igennem, inden vi i feriebyens købmand købte fredagsslik. Der er tydeligt kommet flere mennesker til sommerhusene og i feriebyens lejligheder. Der er væsentlig mere liv, end der har været tidligere på ugen.

Mens Britt lavede aftensmad, nåede Casper og Valdemar en gang fodbold på græsplænen, der endnu ikke har fået suget al den regn, som vi fik for nogle dage siden. Efter aftensmaden og inden Disney Sjov blev det til feriens måske sidste pooltur. Hvem ved, om det også kan nås i morgen tidligt inden afgang?