Dagbog – Berlin vinter 2022

Mitte, Berlin, kl. 19.00, lørdag den 12. februar 2022
Endnu en gang var corona ved at spænde ben for en tur til Berlin – denne gang med positive covid-test. Men vi nåede at blive friske nok til at bryde isolationen, og dermed måtte vi rejse ind i Tyskland – måske ikke ifølge Udenrigsministeriets hjemmeside, men i hvert fald ifølge den tyske ambassades hjemmeside, så vi rettede os efter sidstnævnte. Så alt for tidligt i morges kørte vi afsted mod færgen. Morgenmaden blev indtaget ombord, mens solen stod op på en blå, frostklar himmel.

Normalt kører vi direkte til Berlin, men i vores nye elbil var det nødvendigt med en ladepause, og denne havde vi planlagt i Rostock. Mens bilen ladede, shoppede vi lidt i en nærliggende Netto. Motorvejskørsel i frostvejr tærede på batteristanden, og vi fortrød hurtigt, at vi kun havde ladet bilen til 80 %. Vi blev ramt af rækkeviddeangst og indlagde derfor for en sikkerheds skyld et ekstra ladestop.

Laderen stod på McDs parkeringsplads, så skuffelsen var stor, da restaurantens siddepladser var spærret af. Frokosten blev derfor take away indtaget i bilen, inden vi kørte de sidste 25 km. til Berlin – det tog næsten en time!

Vi fik hurtigt pakket ud i lejligheden, og midt på eftermiddagen gik vi ud igen. Det blev bare til en kort gåtur over Alexanderplatz og igennem det nye Berliner Schloss, der har været under opbygning i alle de år, hvor vi jævnligt er kommet til Berlin. En utrolig flot og imponerende bygning!

Ved siden af lejlighedskomplekset her, er der, siden vi var her sidst, blevet opført hele tre boligblokke ved siden af – uden for stuevinduerne. Med det nye byggeri er også kommet et lækkert nyt supermarked, og der fik vi provianteret til bl.a. en nem aftensmad hjemme i lejligheden. Vi kommer heller ikke til at løbe tør for slik og chokolade de kommende dage.

Vi kan godt mærke, at vi har været oppe siden kl. 3 i nat – og vi er alle godt trætte. Godt, at sengene er redt og klar til at hoppe om ikke så længe…

Mitte, Berlin, kl. 19.15, søndag den 13. februar 2022
Dette er vores 12. besøg i Berlin, og alligevel blev i dag første gang, at vi faktisk tog ud af Berlin for at besøge en seværdighed. Vi startede nemlig dagen med et besøg i koncentrationslejren Sachsenhausen, der ligger ca. 35 km. uden for Berlin. Med undtagelse af fængselsbygningen besøgte vi kun de udendørsarealer – herunder resterne af gaskamrene og krematoriet. Et tankevækkende besøg.

Ved middagstid var vi tilbage i lejligheden, hvor vi efter et kort stop i lejligheden ville gå ud for at få frokost. Casper fandt hurtigt ud af, at han havde glemt sit mavebælte med pung og pas i lejligheden – og da vi vendte om for at hente det, kom Casper i tanke om, at nøglen til lejligheden jo også lå i mavebæltet. Altså havde vi låst os ud. Vores udlejer oplyste, at professor Dr. Hoffmann – en ældre herre i opgangen – havde nøgle til lejligheden, men da han ikke åbnede, gik vi ud for at spise frokost.

Uden pas til at legitimere os med ift. til vores vaccinationsbeviser på mobilen, var vi sikre på, at vi ikke måtte sidde inde på en restaurant (coronarestriktioner), hvorfor vi fandt et sted med borde udenfor. Det var lidt køligt, men til at holde ud, da vi spiste henholdsvis pizza, döner og currywurst.

Da vi kom tilbage til lejligheden, åbnende Dr. Hofmann heldigvis, og vi lånte ekstranøglen, så vi kunne komme ind – blot for at finde ud af, at Caspers mavebælte slet ikke lå i lejligheden. Mavebæltet og dermed nøglen til lejligheden lå faktisk i bilen, som vi jo havde nøgle til. Det må være alderen…

Midt på eftermiddagen gik vi igen en tur og tog en omgang sushi med hjem til aftensmaden. Vi havde bestilt alt for meget, så nu er der også sushi til i morgen.

Vi er alle godt trætte, og Britt er ved at gabe kæberne af led. Om det er rester af ugens corona, eller dagens friske luft og 20.000 skridt vides ikke.

Mitte, Berlin, kl. 20.00, mandag den 14. februar 2022
Efter en solid morgenmad og med rugbrødsmadder i tasken var vi ude af døren kl. 9 i morges – endnu en dag med flot blå himmel.
Vi gik til Ritter Sport, hvor vi selvfølgelig skulle lave vores egen plade chokolade – en tradition, når vi er her i Berlin. Naturligvis købte vi også lidt chokolade i butikken. Desværre var caféen lukket (vist pga. corona), så mens chokoladen størknede, gik vi en tur forbi Check Point Charlie.

Vi er ved at vænne os til at skulle vise app’en med vores vaccinationsbevis og pas ved indgangen alle steder, men blev lidt overraskede, da VW Drive ikke accepterede vores almindelige blå mundbind. Heldigvis var vi beredte og kunne hurtigt finde nogle FPP2-masker frem. Udstillingen var dog lidt skuffende: ingen spændende konceptbiler, som der plejer at være.

Inden vi nåede tilbage til lejligheden, havde vi også besøgt Lindt Chokolade og Dunkin’ Donuts, så vi nu er dækket ind på sukkerfronten. Efter frokost, donuts og en slapper i lejligheden, gik vi midt på eftermiddagen afsted igen bl.a. for at kigge lidt i butikker. Ingen ferie uden, at Valdemar køber en bamse – denne gang en lille gul kylling i den lækre legetøjsafdeling i Galeria. Og vi shoppede lidt tøj til Valdemar.

Vi havde udset os en italiensk restaurant til aftensmad, men der viste sig at være alt booket – måske fordi det er Valentines Dag. Tilbage på Alexanderplatz fandt vi et spisested med et meget omfangsrigt menukort. Casper måtte bare prøve currywurst-nachos, mens Valdemar og Britt spiste lækre burgere.

Vi har gået ca. 19 km. i dag, så det er ikke mærkeligt, at vi har ømme fødder. Forhåbentlig er fødderne parate i morgen igen til endnu en byvandring…

Mitte, Berlin, kl. 19.30, tirsdag den 15. februar 2022
Vi var alle oppe før kl. 6 i morges, så klokken otte var vi ude af døren. Hver gang vi er i Berlin, skal vi se noget nyt – og i dag var det den gamle lufthavn, Tempelhof, der var dagens mål.

På gåben mod lufthavnen kom vi igennem en stor kirkegård og forbi den tyrkiske moske, Şehitlik – flot udefra og imponerende indefra. I lufthavnen gik vi fra den ene ende til den anden af den knap to kilometer lange landingsbane, som nu er rekreativt område, og derefter rundt om den enorme lufthavnsbygning.

Sidst på formiddagen fandt vi en café til en gang brunch, inden vi fortsatte hjemad. Valdemars ’brunch’ bestod dog blot af en brownie. Valdemar havde selvfølgelig også allerede spist flere rugbrødsmadder. På vejen besøgte vi det appetitlige madmarked, Marheineke Markthalle, og som altid kom vi forbi farvestrålende bygninger og flotte gavlmalerier.

Da vi først på eftermiddagen var tilbage i lejligheden, havde vi tilbagelagt næsten 20 km. Vi tilbragte derfor lige et par timer i lejligheden, inden vi igen gik ud for at gå en tur. Denne gang blev det blot til det nærliggende Zalando Outlet, hvor vi dog ikke købte noget.

Aftensmaden spiste vi herhjemme – og nu står den på slik- og chokoladespisning.

Mitte, Berlin, kl. 22.00, onsdag den 16. februar 2022
Efter flere dage med solskin vågnede vi op til gråvejr og regn, men ud at gå, det skulle vi stadig. Målet for gåturen var en butik med spilfigurer. Da vi nåede frem kl. 10, fandt vi ud af, at butikken først åbnede kl. 11. Derfor blev det til en gåtur i området – bl.a. forbi synagogen og besøg på en jødisk kirkegård, hvor Casper dog blev udenfor, da han manglede hovedbeklædning. Først bagefter fandt vi ud af, at han jo havde hætten på regnjakken.

Frokosten spiste vi på en nærliggende diner, inden vi først på eftermiddagen shoppede lidt i Primark og i Alexa. Sidst på eftermiddagen gik vi ud igen – denne gang for at tage imod Farmor og Farfar. De kom dog lidt senere end forventet, så vi nåede en times tid rundt på gåben i området, førend de dukkede op. Vi fortsatte med at tælle Smart-biler og We Share-biler, som er vores tidsfordriv, når vi går ture. Smart vandt med 32 mod 15 We Share.

Intet besøg i Berlin uden besøg på en indisk restaurant. Altid lækkert at dele en masse forskellige retter. Valdemar valgte dog den sikre løsning: fish´n´chips.

Selvom vi faktisk ikke synes, at vi har gået særligt meget i dag, er det da alligevel blevet til knap 18 km.

Mitte, Berlin, kl. 20.00, torsdag den 17. februar 2022
Nu med Farmor og Farmor var vi tidligt ude af døren, og for første gang på denne ferie tog vi u-bahnen. Vi tog til Wittenbergplatz, hvor vi startede med en tur ned forbi Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche. Under alle vores tidligere besøg i Berlin, har kirken været pakket ind i stillads, så det var første gang, at vi rigtigt kunne se kirken – heller ikke omgivet af julemarkedet.

I KaDeWe provianterede vi til aftensmaden på den lækre madetage, inden vi tog videre til Ritter Sport. Mens vores egen kreerede chokoladeplader størknede, besøgte vi caféen hos Rausch-chokolade, hvor vi til frokost spiste kage og chokoladefondue. I stormvejr tog vi den på gåben tilbage til lejligheden. Flere gange var vi næsten ved at miste balancen, når der kom et kraftigt vindstød.

Mens Valdemar hyggede med Farmor og Farfar i lejligheden om eftermiddagen, tog vi ud for at shoppe. Det blev til flere bluser til os begge, inden vi kom tilbage i tide til aftensmad.

Vi smæskede os i diverse delikatesser fra KaDeWe, til vi var ved at revne: patéer, oste, skinker og meget andet. Valdemar havde valgt en af sine livretter: pasta med skinke og ost.

Mitte, Berlin, kl. 20.45, fredag den 18. februar 2022
I dag var der dømt powershopping. Valdemar blev hjemme hos Farmor og Farfar, mens vi tog afsted til Mall of Berlin efter morgenmaden.

Vi fandt hurtigt ud af, at der i dag var trådt nye corona-restriktioner i kraft. Der var nu ikke længere krav om at bevise vaccination, men i stedet var der nu krav om FPP2-masker i butikkerne i stedet for almindelige mundbind.

Efter tre timer havde vi stadig ikke nået hele centeret igennem, men synes alligevel, at vi var færdige med at shoppe. Vi gik til Brandenburger Tor og fortsatte på Unter der Linden hele vejen til Alexanderplatz, førend vi fandt et sted at spise frokost – koreanske bao-burgere. Bevidst valgte vi et sted, hvor der ikke var noget for Valdemar på menukortet. Vi skulle jo benytte os af, at vi ikke havde kræsne Valdemar med og dermed spise et sted, som vi ellers ikke ville komme.

Efter frokosten valgte vi at shoppe lidt videre i Primark og efterfølgende en tur rundt i Alexa. Klokken endte derfor med at blive 17, før vi nåede tilbage til lejligheden. I Alexa så vi, at tyskerne tager maskepåbuddet alvorligt. Der stod simpelthen seks betjente og stoppede alle, der enten slet ikke havde mundbind på, eller dem, der havde et almindeligt mundbind på, og ikke en FPP2-maske, som er det nye krav gældende fra i dag.

Mens vi havde shoppet, havde Valdemar, Farmor og Farfar hygget i lejligheden, været på McD til frokost og efterfølgende en tur ude for at spise boblevafler til dessert. Ren ferie!

Til aften valgte vi at spise aftensmad på den samme restaurant, som vi spiste på i mandags før Farmor og Farfar kom – stedet med det omfangsrige menukort. Hvor der i mandags var fyldt med par, der fejrede Valentines Dag, var der i dag lidt flere unge mennesker – sikkert på vej i byen – og der var da også skruet lidt op for musikken på restauranten. Støjniveauet var derfor i den høje ende, men maden smagte stadig godt.

Mitte, Berlin, kl. 21.00, lørdag den 19. februar 2022
Ligesom hjemme i Danmark, har det stormet her i nat, og vi læste, at parker og pladser var lukket for en sikkerheds skyld. Det blæste da også en del, da vi efter morgenmaden begav os afsted mod East Side Gallery, som Farmor og Farfar kun har set fra en forbikørende bus. De mange malerier på resterne af Berlinmuren er stadig flotte og tankevækkende. På gåturen talte vi i dag ikke Smart-biler, men derimod snublesten.

Til frokost spiste vi rester hjemme i lejligheden, og da vi var i tvivl om, hvor mange rester, der var, havde vi købt rigeligt med kage til eftermiddagskaffen. Egentlig syntes vi, at vi havde shoppet rigeligt. Alligevel valgte vi midt på eftermiddagen at gå til Gesundbrunnen-centeret – en tur på godt 5 km. Valdemar blev hjemme og hyggede med Farmor og Farfar, og de nøjedes med en kort gåtur.

I shoppingcenteret lå et outlet fra et af vores yndlingsmærker i tøj til Valdemar. Vi havde svært ved at vælge mellem de mange flotte sweatshirts, men fik sorteret to fra. Da vi skulle betale, fortalte ekspedienten, at vi ville få et stykke tøj gratis, hvis vi købte en ting mere – og så blev det til en ekstra sweatshirt alligevel. Altså endte vi med fem sweatshirts til Valdemar – og tre par bukser også.

Vi tog den også på gåben hjem fra centeret og kom derfor først hjem kl. 17.30 – lige tidsnok til igen at gå ud for at finde et sted at spise aftensmad. Vi valgte at prøve den italienske restaurant, der ligger i Alexa, og det var et godt valg. Vi fik alle lækre pizzaer og pastaretter.

Vi har nu lige pakket det meste tøj, da vi skal tidligt afsted mod færgen i morgen tidligt. Alt det nyindkøbte tøj fylder den ene taske, så vi må have nogle ekstra poser ved siden af vores to store tasker.